Datadoping, Marketechture en ander marketing jargon

Tijdens het lezen van vakbladen, het bezoeken van websites -als Wired, Emerce en Adformatie – en workshops, valt er altijd wel wat nieuws te ontdekken. In deze blog enkele woorden en hun betekenissen die mij zijn opgevallen.

Marketechture: Samenvoeging van Marketing en Architecture. Bedoeld wordt de “gelaagdheid” en structuur van Marketing Software. Hierdoor kunnen analyses simpel worden uitgevoerd (realtime, koppeling interne en externe bronnen) en campagnes/events worden opgebouwd om bezoekers van je website de juiste content aan te bieden om de conversie te optimaliseren.

Normcore: je qua (kleding)stijl aanpassen aan het gemiddeld gangbare op dat moment. Bijvoorbeeld een witte broek en T-shirt tijdens Sensation, een pak zonder stropdas naar je werk en jeans met overhemd tijdens de casual friday/ in het weekend.

Data doping: intensief gebruik maken van data om je concurrentiepositie te verbeteren. Leuke voorbeelden heb ik hiervan gezien op de Immovator-mediasessie van mei 2014. Zo vertelde Ortec sports over het gebruik van voetbaldata om spelers te kopen/verkopen en het optimale team samen te stellen. Klinkt dat bekend? Ja dat klopt, dan heb je vast in je eigen werk weleens een teamanalyse gemaakt of wellicht Brad Pitt zien schitteren in de film Moneyball. Onderstaand de trailer, een must see vind ik zelf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *