Marketing Automation: do’s and dont’s

Mogelijk ben jij bezig te onderzoeken welke Marketing Automation oplossingen geschikt zijn om de marketing strategie voor komende jaren een stevig fundament te bieden. Maar…. is jouw bedrijf er wel klaar voor? Daarom wat kritische vragen.

1.       Kies jij voor Duurzame marketing: Customer Lifecycle management en Lead nurturing?
Als er iets is wat de mensheid een sprong groter dan Armstrong vooruit heeft geholpen, dan is het wel de ontdekking dat je beter een farmer dan een hunter kunt zijn. Zelfs vissers zien dat nu in….. maar niet onze gemiddelde marketeer en sales figurant. Economisch slechte tijden zijn echt een zegen: een belangrijke prikkel om veel zorgvuldiger om te gaan met bestaande klant, maar ook met iedere lead die spontaan belangstelling heeft getoond, of de moeite waard is. Dat is nou duurzame marketing! Volgende week gaan jullie wat meer horen over Duurzame marketing, dus let op je mailbox.

2.       Hoe zit het met Multi Channel, en nog veel belangrijker: Cross Channel marketing?
Het kwartje is nog steeds niet gevallen: klanten en geïnteresseerden krijgen letterlijk via tientallen, zo niet honderden prikkels een impressie van jou als bedrijf. We hebben het niet meer over een simpele advertentie in het lokale suffertje De Telegraaf, of een DM briefje op de mat. Hiermee dus duidelijk dat marketing professionals steeds meer de balans van kanalen moeten vinden: relevante, maar zelfde boodschap, juiste timing, juiste volgorde via het meest doeltreffend kanaal. En… ook natuurlijk de follow up goed regelen.

3.       Een Business Case gemaakt?
Er nog steeds tools gekocht zonder een weloverwogen business case: een geloofwaardige afweging van potentiele opbrengstentegen zekere kosten.  Ik help je uit je droom: echte Cross Channel Campaign management kost serieus geld, maar de opbrengsten van juist dat aspect van Marketing Automation zijn een veelvoud van die investering. Maar het begint wel bij eerst betalen.

4.       Al eens nagedacht over Business rules en ROI?
Niet meer en masse de emailbase (van elkaar) te plunderen, te pas en te onpas klanten platbellen en brieven sturen. Dus weloverwogen begrenzing instellen in tijd en “maildruk per klant”. Een logisch gevolg wordt dan: streng selecteren welke marketing plannen voldoende potentieel Returns on Investment (ROI) zouden opleveren. Het resultaat: schaarste leidt tot beter resultaat, en… minder klant ontevredenheid! Het lijkt zo simpel, maar ik ga je voorspellen: dat is een cultuurshock! Heb in het verleden wel eens een complete directie op de kast gehad over dit onderwerp. Hahaha!

Als je bovenstaande vragen positief kan beantwoorden, dan wordt het zinnig om rond te kijken welke Marketing Automation tools er beschikbaar zijn. Let hierbij vooral op:

  • Dus alleen echt bewezen cross channel, zowel online als offline, dus niet alleen email…
  • Koop een tool die bewezen Dialoog marketing aan kan (Web en Callcenter interactie)
  • Natuurlijk: op zn minst aantoonbare investering in Social Media en Mobile kanalen (geloof dus niet de leveranciers die zeggen het allemaal al te hebben!)
  • Wees voorzichtig met Cloud oplossingen: wees zeker dat dat past op je bedrijfsmodel. Wees evenzo voorzichtig met On Premise oplossingen en het risico van eindeloos maatwerk..
  • Sluit een total deal, maar ga niet alles gelijk implementeren. Begin bij de meest voor de hand liggende kanalen Email, outbound en Direct Mail.

Als je deze keuzes maakt: van de honderden tools blijven er nog slechts een tiental over. Die moet je goed afwegen, de rest kan overboord, ook als je het al gekocht hebt…

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *